|
1500-talet
-
Nicolaus Petri Troligen död
1598. Han undertecknade Uppsala mötes beslut år 1593 i
egenskap av komminister i Alunda och Morkarla
-
Petri Eric Roslagius 1598 (?) - 1605 (?)
Efter studier i Uppsala och
utomlands blev han Kunglig Hofpredikant och år 1611
pastor i Clara församling i Stockholm.
Kungligt beskydd:
När man åker cirka tre kilometer från
Morkarla söderut mot Ramhäll finns en myr, som heter Björnmyren.
Vid skogskanten finns resterna av en sten, den sorgliga
återstoden av Kungsstenen, som förstördes när vägen
rätades.
Tidigare hade stenen formen av en soffa och
erbjöd en skaplig sittplats.
Den lär ha fått sitt namn
av att kung Karl IX behagade placera sin högvälborna
bak på stenen, då han under en björnjakt behövde vila.
Detta skedde cirka 1600.
I samband med jakten bevistade
monarken en gudstjänst i Morkarla kyrka.
Han blev så
intagen av förkunnelsen att han på stående fot föranstaltade
om ett betydligt stipendium för vidare studiers inhämtande
för den unge prästen Petrus Eriksson, Petrus Erici
Roslagius.
Denne kom alltså att hamna under kungligt
beskydd när han studerade vidare i Uppsala och senare
utomlands.
Efter återkomsten till Sverige blev han
konungens tjänstgörande hovpredikant och från 1611
pastor i Clara församling i Stockholm.
|
1600-talet
- Westadius 1605-1624
- Johannes Mariaelundensis
1624-1631. Blev pastor i Nysätra
-
Johan Clementis vars gravsten
finns i koret. Regementspräst,
död 1649. Osäkert om han någonsin tjänstgjort i församlingen.
- Benedictus 1652-1675
- Olaus Andreæ Helsingus
1675-1681 Ett epitafium lär ha funnits i
kyrkan med inskriften:
"Härunder ligger begraven
fordom Vördige och Vällärde H: Olof Comminster i
Alunda med sina 9 barn, Olaus Andreas Helsingus´ hustru Brita Hansdotter
an 1680." Epitafiet påstås senare ha flyttats till en bonde i Wäsby.
- Olaus Bodelius
1681-1703
|
1700-talet
- Johannes Isopedius
1704 -1748
född 1655, död 1748. Herr
Jan kom till Alunda och Morkarla som klockarepräst redan 1696. Han
tillträdde komministertjänsten 1704 och stod kvar på den till sin död 1748.
Från 1732 skötte sonen Elias i praktiken tjänsten helt ensam och efter honom
sonsonen Gustaf fram till år 1808, vilket innebar 104 år med Isopediuspräster
Johan Isopedius var född 1665 och kyrkoherdeson från
Vassunda. Tjänsten som klockarepräst i Alunda fick han förmodligen för att
han gifte sig med den förre klockarprästens änka. Det var vanligt att så
skedde och kallades för att "konservera änkan". I äktenskapet föddes sonen
Elias 1699. Han studerade också till präst och prästvigdes 1622. Därefter
kom han i allt högre grad att överta faderns tjänst. Johan var vid det laget
både klen, sjuklig och skröplig och hade det nog inte så lätt. Han hade inte
tillräckligt vassa armbågar. Visserligen tog han sin pastoralexamen 1716 och
sökte flera kyrkoherdetjänster, men han utmanövrerades alltid. När Estuna
pastorat var ledigt ville församlingen där ha någon som konserverade änkan
Wåhlberg. Johan som nu var änkeman anmälde sitt intresse men slutet på alla
turer blev att han också den här gången blev utmanövrerad. Han fick änkan
men inte pastoratet. Änkan Wåhlberg förde med sig sex minderåriga barn i
boet så försörjningsbördan för Johan Isopedius blev allt tyngre.
Komministerbostället låg i Marma i Alunda. Johan var gammal och vägen till
Morkarla lång. Så han ansökte gång på gång att få bosätta sig i Klockabolet
i Morkarla, men han fick alltid avslag. Däremot fick hans son Elias
Isopedius bosätta sig där eftersom han gift sig med en systerdotter till fru
Isopedius.
Årtalet 1704 ställer till med huvudbry eftersom det finns en
domstolshandling från 1718 där Johannes med bestämdhet hävdar att han
tjänstgjort i Morkarla i 23 år. Det skulle alltså ha varit 1695-96. Nu är
det troligen så att Isopedius kom till Alunda som klockarepräst 1696 och
utnämndes till komminister 1704.
Nämnda protokoll är från Olands härads ting i Alunda stuga. Vid tinget hade
kyrkoherden i Alunda, Johannes Sarcovius instämt bonden Anders Andersson från
Pinga för att han skulle ha huggit 89 stockar på kyrkans mark inuti själva
klockarvreten. Anders Andersson förnekade inte detta, men han påstod
att det för det första inte fanns någon rågång, som skilde kyrkans ägor från Pinga och för det andra så stod kyrkan egentligen på Pingas ägor. Dessutom
hade han lov från Österby bruks Herrskap och dess inspektor att hugga.
Österby hade nämligen intresse av att försvara Pinga som ett frälsehemman
under bruket. Det hela rörde sig alltså egentligen om en strid mellan
frälsehemmandet och bruket.
När Sarcovius hamnade inför häradsrätten i Oland fick han rättegången
uppskjuten på obestämd tid.
(Prosten Sarcovius i Alunda är värd en
presentation
Den som förde kyrkans talan var kyrkoherden Sarcovius. Morkarla var sedan
medeltiden annexförsamling till Alunda. Pastoratet hette Alunda-Morkarla
pastorat ända fram till 1952, då Morkarla fördes över till Films pastorat.
Kyrkoherden i Alunda regerade alltså över Morkarla och hade tidigare
haft tillgång till skog eftersom ända till 1696 var till exempel Flymyra i
Morkarla prästbordets fäbodställe och betesmark och här hade kyrkoherden
tillgång till skog och virke.
När nu Sarcovius tillträdde sin tjänst i Alunda 1716 var prästgården ganska
förfallen och han ville rusta upp och bygga nytt, men ansåg sig ha brist på
virke. Så det är klart att han blev upprörd, när Anders Andersson i Pinga
började hugga ner skogen på det han menade var kyrkans mark. Det var ju träd
som Sarcovius ville komma åt.
I Morkarla bodde ingen präst, som kunde bevaka
området. Komministerbostället låg i Marma i Alunda. Det var där Isopedius
bodde. Ändå måste Sarcovius ha kommit åt virke i tillräcklig mängd, för när
syneprotokollet upprättades över prästgården efter hans död 1732, så fanns
inom prästgården ett 25-tal hus med olika funktioner, därav flera nybyggda
och i gott skick. Bland annat fanns ett nybyggt bostadshus med en kammare,
som hade kalkslagna, vitlimmade väggar och tak bemålat med lövverk. Dörren
och farstun var gråmålade och fönsterbeslagen förtennade. Där var också
nybyggda svinhus, gås-, kalkon- och hönshus, nyanlagd kål- och kryddträdgård
framför den nyuppförda badstugan. Alltihop var rödmålat, vilket torde ha
varit ganska ovanligt vid den här tiden. Byggnaderna var mestadels
sammanbyggda och alltihopa omgavs med plank.
Det förefaller alltså som Sarcovius var nog så välbärgad, när han gick bort.
Ändå påstod änkan att hon var utfattig och Alunda församling begärde dubbla
nådeår för henne men hon fick avslag av Kungl. Maj:t som inte trodde på den
påstådda fattigdomen. Det var inte heller första gången, som familjen
begärde hjälp, då den påstod sig vara totalt utblottad.
Sarcovius kom ursprungligen från Finland, där han prästvigdes 1697. Fast för
att bli godkänd fick han skriftligen lova att inte söka prästtjänster innan
han hade förbättrat sin kunskaper. Han hamnade så småningom i Stockholm där
han blev komminister i Finska församlingen. Han blev kyrkoherde där och 1709
utnämnd till kyrkoherde i Vasa och Mustassari pastorat i Finland. Men Åbo
domkapitel ville inte ha honom. Han hade i Stockholm bland annat varit
åtalad för att ha försnillat kyrkans medel. Han fick återgå till sin
gamla tjänst i Stockholm och familjen var enligt Sarcovius själv
fullständigt utblottad trots att han ägde flera fastigheter i huvudstaden.
Han fick fullmakt på Alunda-Morkarla pastorat år 1714 men tillträdde först
två år senare. Han och hans hustru Elisabeth hade fått fem barn men bara två
var i livet när de kom till Alunda och av dessa var dottern redan gift,
sonen dog blott sexton år gammal och blev begravd i Alunda kyrka.
Sarcovius var knappast särskilt omtyckt. Vid den tiden ingick det i en
prästs löneförmåner att få betalt för olika förrättningar. Sarcovius hade
bara tjänstgjort två år i Alunda när han stod åtalad för att ha begärt för
höga begravningskostnader. Han hade låtit flera lik stå obegravda en längre
tid i försök att pressa ut högre avgifter av de anhöriga än han erbjudits.
Ett fattighjon hade legat ojordad i fjorton dagar till "Thess hon begynt att
illa lukta". Inte nog med detta utan när Sarcovius skulle kungöra
sockenstämman där han skulle stå till svars gjorde han det så sent att en av
de anklagande inte hann dit. Domkapitlet i Uppsala tog upp anklagelse mot
Sarcovius att han tagit ut för höga förrättningsavgifter, men han blev inte
avsatt från sin tjänst.
Han lyckades trots alla turer bli prost i kontraktet en syssla
som gav två tunnor säd extra om året, han hade lyckats övertala de andra
kyrkoherdarna att välja honom.
Det som gav bäst inkomst för prästen var den så kallade likstolen. Vid en
bondes eller hans hustrus begravning skulle en ko erläggas om det fanns sex
kor på gården. Fanns det färre kor skulle avgiften erläggas i fallande
skala. Vid dop, kyrktagning och vigsel var avgiften lägre. För begravningen
av brukssmeden Erik Granmans i Morkarla svärmor begärde Sarcovius en ko, men
Granmans svåger hade erbjudit prästen tolv daler kopparmynt, men det var
Sarcovius inte nöjd med och liket fick ligga obegravd i åtta dagar. Först
när ersättningen höjdes till arton daler förrättades begravningen.
Det var
stadgat att en präst skulle ta hänsyn till församlingsbornas
betalningsförmåga så Sarcovius gjorde fel när han lät en tiggargumma ligga
obegravd i vapenhuset i fjorton dagar. Han försökte först få hennes
vigselringar men sådana fanns inga så till slut fick han nöja sig med hennes
gångkläder. Om soldater inte kunde betala fick de istället göra
dagsverken vid prästgården men detta tillämpade inte Sarcovius. När till exempel
Åhmans hustru i Åby skulle begravas tvingade han rotebönderna att låna sex
daler av församlingen och fördröjde själva gudstjänsten till dess pengarna
var insamlade. Tydligen var det inte ovanligt att prästerna tog ut för höga
förrättningsavgifter för det berättas att när avgiften för nattvardsgång var
en daler silvermynt tog prästen ofta ut det dubbla även av fattighjon.)
Johan Isopedius och Sarcovius Inom sitt pastorat hade
kyrkoherden faktiskt rätt att ta hand om de förrättningar som han önskade
vilket medförde att Johan Isopedius knappast fick hand om några sådana som
gav pengar, dem lade Sarcovius själv beslag på. Däremot fick den stackars
komministern klä skott om det blev tal om oegentligheter. Så var det till
exempel när det gällde den ovan nämnda Åhmans hustru. Inför sockenstämman
skyllde Sarcovius på Isopedius, som inför stämman inte vågade att
kompromettera sin chef. Men efter hand kom Isopedius att känna sig allt mer
lurad och detta gällde inte bara förrättningspengarna. Isopedius hade rätt
till ett visst antal sädestunnor men Sarcovius betalade honom istället tio
daler per tunna alltmedan han själv sålde desamma för femton daler.
- Elias Isopedius 1749-1782 född
1600, död 1782. Elias Isopedius prästvigdes 1722, då
han blev faderns adjunkt. Från 1732 vice komminister, då
han helt ensam svarade för prästtjänsten i Morkarla.
Ingift i prostfamiljen När Elias prästvigts och
tillträtt som sin fars adjunkt bosatte han sig på
Klockarbolet. Han hade
gift sig med en systerdotter till kyrkoherdefrun Sarcovius, han var alltså
inne i familjen och hade prosten på sin sida. Fadern Johan såg med avund på
sin sons Elias framgångar och ville köra bort honom från Morkarla och själv
flytta dit. Nu utbröt ett öppet krig mellan far och son. Konflikterna
hårdnade när morkarlaborna uttalade att de inte vill ha Johan som präst utan
var helt nöjda med Elias. Johan kände sig rent av hotad och berättade i ett
brev till kyrkoherden i Öregrund att han en söndag när han skulle förrätta
ett dop i Morkarla, överfallits av bönder. Enligt brevet menade Johan att
Elias låg bakom händelsen. Det kom till så våldsamma gräl mellan de båda
Isopediusprästerna att de till slut kallades inför domkapitlet i Uppsala för
att stå till svars för misshälligheterna. Domkapitlet förehöll dem att de
var dåliga föredömen för församlingen när de grälat öppet. Framför allt
förebråddes Elias för sin brist på sonlig vördnad, men fadern fick också
tillrättavisning för att han låtit sonen utföra de prästerliga sysslorna och
själv tagit lönen. Under domkapitlets ledning kom man dock fram till en
förlikning och överenskommelse om lönen.
Släktskap på gott och ont Elias Isopedius hade inte
enbart fördelar av att vara lierad med prostfamiljen Sarcovius. Han fick allt oftare
klä skott för Sarcovius oegentligheter, då man inte vågade att ge sig på
själva prosten. Så var det till exempel om klockarprästen i Alunda Mathias
Nostman. Han hade kommit dit 1715. När kyrkoherde Sarcovius tillträdde året
efter hade Nostman genast fattat agg emot honom. Det berodde enligt Nostman
på att Sarcovius försökte ta ifrån honom lönen. Misshälligheterna blev allt
djupare och till slut brast det för klockareprästen. Men när han inte vågade
sig på kyrkoherden direkt bröt hans vrede ut över Elias Isopedius under en
gudstjänst. Mitt under predikan reste sig Nostman upp i prästbänken och for
ut mot Isopedius i tillmälen och så grova okvädningsord att kyrkoherden i
Börstil, som skulle relatera händelsen för domkapitlet inte kunde citera
kraftuttrycken och tillmälena i sitt brev. Det var självklart ett oerhört
brott. Inte nog med att Nostman skämt ut sig inför hela församlingen. Han
skulle ju som präst föregå med gott exempel och han hade vanhelgat Guds hus.
Han hamnade inför tinget och dömdes till penningböter och att två söndagar
stå i kyrkoplikt inför hela församlingens åsyn. Nostman bönade och
bad att få göra hemlig kyrkoplikt i sakristian. Att stå offentligt var inte
bara en fruktansvärd skam utan skulle också omintetgöra hans möjligheter att
få en ny prästtjänst. Elva stycken sockenbor skrev och lade sig ut för honom
och så gjorde även landshövdingen. Men Nostman hade det svårt, ingen lön och
hustru och tre barn att försörja. Domkapitlet beslöt i det läget att han
skulle få tillbaka klockareprästtjänsten, men församlingen ville inte ha
honom. Först 1731 fick han chans till en ny tjänst på prov i Edsbro, men
även där råkade han illa ut. Han blev beskylld av en bonde för att vara
trollkunnig. Bonden hade blivit av med tre hästar och han beskyllde
klockarehustrun för att ha förgjort dem. Det gick till rättegång. Nostman
friades men fick ändå inte behålla tjänsten i Edsbro. Församlingen tyckte
att han var en dålig förkunnare av Guds ord eftersom han talade sluddrigt så
att man inte hörde vad han sade. Veterligt fick han aldrig någon ny tjänst.
Sextio år som präst i Morkarla Ovanstående skildring
kan ge intryck av att prästerna under den aktuella tiden var ett oärligt,
girigt, intrigant och grälsjukt släkte som gjorde livet besvärligt för folk.
Men den vanliga föreställningen är att sockenprästerna var ett slags
fadersgestalt, klok och gudfruktig, han deltog i sockenbornas vardagliga
glädje- och sorgeämnen. Prästen var bekant med bondens liv och kunde
framsynt introducera moderna nyttigheter i socknen. Prästfamiljen hade många
barn att försörja men trots sin bristande fritid hann prästen i allmänhet
skriva en lärd avhandling om humleodlingens förbättrande eller dylikt.
Kanske kom Elias Isopedius i viss mån att svara mot den här föreställningen.
För allt talar för att han var mycket omtyckt av sina församlingsbor. Han
tjänstgjorde också i Morkarla ända fram till sin död 1782 det vill säga
precis sextio år efter sin prästvigning.
Källa:
Bergström Carin, Lantprästen, Nordiska museets handlingar nr
110
- Gustaf Isopedius 1783-1808,
född 1753 och död 1808, "Trollprästen
i Morkarla". Son till Elias Isopedius
Den Onde spelar kort Gustaf
Isopedius var den beryktade trollprästen från Morkarla, som var starkare än
den onde själv. En dag mötte han Gammel Jerker en bit från prästgården,
denne skulle till Östanå på supgille och kortspel. Isopedius följde efter
honom. Väl framme tittade prästen in genom fönstret och hörde då en röst som
sade till de spelande: "Skynda att spela ut kulan, ty rätt som det är, är
skvaltruten här". De hann inte spela ut spelet förrän pastor Isopedius
trädde in. "Visten I, vem I haden med er slutade I att spela" sade han,
samlade ihop spelkorten och kastade dem i elden. Strax såg de alla den
hemska spelkamraten sitta där och de tog till flykten med den föresatsen,
att aldrig mer röra vid kortlapparna.
Den Onde håller upp vagnen
Gustaf Isopedius blev också berömd för att han fick slut på spökerierna vid
Harvik. Han gjorde där ett hål med en syl i fönsterblyet och tvingade den
Onde att ge sig ut genom hålet. Men den Onde försökte att hämnas. När
Isopedius var på hemväg och kom till Harvikabacken for ena hjulet av.
Drängen steg ur och satte på det. Knappt var han uppe i vagnen, innan hjulet
for av igen. Då sade prästen till den Onde: "Har du tagit av det, får du
hålla opp själv." Drängen lade hjulet i vagnen. Utan hjulet gick det hela
milen till Morkarla prästgård, men för varje sten som hjulen gick över
stånkade han som bar vagnen på andra sida.
|
1800-talet
-
Eric Engman
1811-1815
- Eric Hasselquist
1817-1827. Tog bland annat initiativet till
Morkarla sockens magasinskassa.
- Pehr Frigelius 1827-1836
- Johan Brandt 1837-1877. Hans grav är den enda kända prästgraven
på Morkarla kyrkogård
- Otto Sjögren 1868-1877. Blev kyrkoherde i Film
-
Wilhelm Mårdberg 1878-1889
"Barfotaprästen" med Morkarlas första cykel. Blev 1889
vice komminister i Gävle. Övergick dock snart till Frälsningsarmén.
- Alfred Dahlqvist 1890-1903 Avled i Bälinge 1905
|
|
"Prästmannen
Vilhelm Mårdberg (1835 - 1912)
lämnade prästtjänsten år 1893 och blev frälsningsofficer.
Han var spänstig och rörlig och full av nit och
hänförelse ända in i sin ålders höst.
Han utgjorde ett färgstarkt inslag i officerskåren
vid tiden omkring sekelskiftet."
(Ur De följe
en fana 1882-1957)
Vilhelm Mårdberg
med fru född Cassel |
|
Barfotaprästen Mårdberg måste ha varit en av de märkligaste
präster vi haft eftersom morkarlaborna fortfarande mer
än ett sekel efter att han flyttat härifrån har åtskilligt
att berätta om honom.
Han kallades barfotaprästen
eftersom han tyckte att det var nyttigt att
gå barfota och alltså bar skorna ihopbundna i en rem över
axeln när han gick den 1,5 mil långa vägen till Alunda
kyrka när han skulle predika där.
Han satte inte på
sig skorna förrän han stod vid kyrkogårdsmuren strax
innan gudstjänsten skulle börja.
En sommar gick han till
och med barfota runt Siljan i Dalarna, men han hade otur
för det regnade nästan hela tiden.
Herren är min starkhet
Spänst skaffade han sig
också hemma i prästgården i Morkarla.
Den var nybyggd
och i rummen var det högt i tak. Det berodde på att Mårdbergs
företrädare, Otto Sjögrens hustru, sjöng och spelade
piano för akustikens skull hade man utverkat att prästgården
fick en väl tilltagen takhöjd i rummen.
Det kom nu Mårdberg
väl till pass för hans gymnastiska övningar. I expeditionsdelen hade han satt upp ett par plankor mitt
emot varandra på långväggarna. På dem hade han lagt
en tredje planka och i den hade han skruvat fast krokar för
linor. En vågrät lina, som räckte över hela rummet,
användes till äntringar och två lodräta för armhävningar
. I den ena väggplankan hade han satt upp stegpinnar. Här
gymnastiserades det morgon och kväll, femtio minuter på
morgonen och tjugofem på kvällen. Han hade hantlar av
gjutjärn, järnstav och klubbor för att träna händerna.
Redskapen hade alltid sin plats på en kudde, som hans
hustru Clara hade sytt och broderat med minnesorden
"Herre är min starkhet".
Kaffe på sängen Mårdberg hade en
lina fäst i prästgårdskökets tak. Där ovanför låg en kammare, där man lät
gästande predikanter övernatta. På morgonen äntrade Mårdberg upp i linan med
en kaffebricka och genom en lucka i taket kom han upp i rummet ovanför, där
han kunde undfägna den förvånade gästen med kaffe på sängen.
Morkarlas
första cykel
Det är tänkbart att Mårdberg slutade sina barfotavandringar till Alunda, när han skaffade sig
cykel. Morkarlas första. Ja, egentligen hade han de två
första cyklarna. För den allra första lät han en
verkstad i Alunda tillverka. Den hade järnskodda trähjul.
Men den blev aldrig till Mårdbergs fulla belåtenhet
eftersom den var för svår att bromsa, så han välte
och fick cykeln över sig och gjorde sig illa på de
vassa järnkanterna. Istället införskaffade han en höghjuling
från England. Framhjulet mätte 4,46 m i omkrets och
bakhjulet 1,37 m. När han väl fått hem åkdonet och
monterat ihop det, kom han inte upp på det. Han fick hämta
sin granne, skolläraren Gellin, Lång-Johan kallad, som
hjälpte honom upp. Nå, han lärde sig så småningom både
att komma upp på cykeln och ner från den. Nu cyklade
han runt i Morkarla och näraliggande socknar i som man
tyckte svindlande fart. Var han drog fram så sjöng han
med stark röst. Han hade en så stark stämma och han
vid ett tillfälle överröstade ett helt musikkapell,
som spelade till dans.
Missionskapell: Han sjöng också när han hjälpte till att
bygga Spångby missionskapell. Byggnaden finns kvar än
idag men används inte längre som gudstjänstlokal. Mårdberg
var också en av de främsta tillskyndarna då
missionshuset i Morkarla kom till och missionsförsamlingen
bildades. Han hade en bestämd uppfattning om att man måste
vara avgjord kristen för att få ta nattvarden. Därför
införde han nattvardsförhör för att få reda på om
folk verkligen var värdiga att delta i gemenskapsmåltiden
med vår Herre. Det medförde att alla inte fick gå till
nattvarden. Detta var något oerhört. Han fick åtskilliga
fiender runt om i bygden dels på grund av nattvardsförhören
och dels för att han deltog i frireligiösa möten.
Vådlig nattfärd: En onsdagskväll i mitten av september hade Mårdberg
blivit ombedd att hålla ett möte i Rasten. Han brukade
alltid gå ensam genom skogen hur mörkt det än var. Men
den här kvällen hade han bett Åkerberg från Rasten
att följa med och ha med sig en lykta. Mårdberg uppgav
att han själv inte visste varifrån han fått den
ingivelsen. Allt gick väl på vägen till Rasten. Mötet
hölls och sedan skulle han återvända hem. Lyktan tändes
och med Åkerberg vid sin sida började han att vandra.
Det var kolmörkt ute. De gick först över ett gärde
och kom så in i skogen. Men där fanns inte längre den
grind som ett par timmar tidigare hängde på sina krokar
i grindöppningen, grinden låg avhäktad på marken. De
båda vandrarna fortsatte men en bit längre fram blev de
ännu mer förvånade när de i lyktskenet fann vägen spärrad
av en stor trave med famnved till en och en halv meters höjd.
De letade sig fram vid sidan om vedtraven men började nu
undra om det inte fanns någon elak avsikt bakom
tillbuden. Det hade lätt kunnat ske en olycka om inte Åkerberg
varit med med sin lykta. Då hade man lätt kunnat snava
över grinden och skadat sig när man i mörkret gick
rakt på famnveden. - Rätt som det var fick nu Mårdberg
i lyktskenet syn på en hög besynnerlig ställning som
spärrade vägen ett stycke längre fram. Han sa: "Hörnu,
käre Åkerberg, det där ser ut som en galge. Månne vi
skall hängas i den där inrättningen?" De gick närmre
och såg att det var tre stockar, som gillrats upp till
en likbent triangel med en bas på fyra meter och höjden
emot fem meter, Det var ett mycket väl uppsatt giller. Mårdberg
gick fram för att undersöka hur känsligt det var för
beröring. Från vänster petade han med en käpp, då
brakade det till och med ett dån föll stockarna ner.
Det var rena dödsfällan. Om Mårdberg hade trevat sig
fram i mörkret och satt foten på stocken hade de två
andra stockarna ögonblickligen slagit ner och krossat
honom.
Det kunde alltså vara äventyrligt och förenat med fara
att försöka införa nyheter på det kyrkliga området för
hundra år sedan. Tiderna förändras - ibland till det bättre.
Frälsningsarmén: Efter att Mårdberg lämnat Morkarla flyttade
han till Gävle, där han under en tid var vice
komminister. Men han övergick snart till Frälsningsarmén
och blev en av arméns med bemärkta pionjärer i vårt
land. Han reste över till England och deltog i Frälsningsarméns
kampanjer.
Lämningar: Ett hjul från Mårdbergs märkliga cykel
finns kvar i socknen och bredvid prästgården finns
fortfarande Mårdbergs källa. Men det främsta minnesmärket
är det ännu i bruk varande Missionshuset, vars tillkomst han så varmt
ivrade för
Källor:
E. Malmström: Kolportör, präst, frälsningsofficer.
Vilhelm Mårdbergs levnadsminnen. Jönköping, 1929
Muntliga berättelser
Kyrkans handlingar
Olandsbygdens 1941
De följde en fana 1882-1957En berättelse om Frälsningsarmén
i Sverige under sjuttiofem år.
|
Prästgården i Morkarla
Till höger ses gamla prästgården. Nuvarande huvudbyggnad är från 1870
Sedan år .... är prästgården i privat ägo |
1900-talet
- Einar Bergvall 1904 - 1908
Senare kyrkoherde i Järvsö och kontraktsprost i Ljusnans kontrakt,
Hälsingland
- Arvid Zellner 1908 - 1909
Präst i Hofors och komminister i Solna
- Knut Holmquist 1910-1918
Därefter kyrkoherde i Film
- Sven Odenrick 1918 - 1920
Senare komminister i Sollentuna - Ed
- Jöns Nilsson
Nilén 1921 - 1935. Var under perioden 1898 - 1917
missionär i Indien. lade grunden och skänkte medel till
Morkarla församlingshem, som dock byggdes först efter Niléns död. Vikarie 1935-1936 var Johan Daniel
Johansson
- Erik Söderlund 1936 - 1945
- Nils Hällström 1945 - 1947
- Thore Ekberg 1947 - 1950
- Dag Wirén 1950
- Hans Svensson 1950 - 1960 Drivande kraft bakom den
genomgripande restaureringen av kyrkan 1956-57
- Sven Billfors 1960 - 1962
- Harald Hultstrand 1962 -1964
- Helge Mattsson prost emeritus uppehöll tjänsten 1964
- 1966
- Evald Pousette 1966 - 1969 Därefter kyrkoherde i
Orsa
- Bertil Ljunggren 1970 - 1974 Därefter kyrkoherde i Wallby och
Malmö
- Gudmar Anéer
1975 - 1979
- Aino Myllykoski 1980 - 1986 Församlingens första kvinnliga
komminister
- Siv Muutra 1986 - 1992 Därefter kyrkoherde i Edebo
- Birgitta Andersson 1992 - tv Vikarierande komminister 1988 - 1992
Roy Berggren vik 1993 - 1998 Elon Ahlbäck vik 2000, 2002
-
-
-
|